Jak odnieść w życiu sukces???
Tematyka umieszczona w poniższych slajdach pełni funkcję podpowiedzi dla
dzieci, młodzieży oraz dorosłych nad jakimi swoimi umiejętnościami, postawami
należy pracować aby osiągnąć w swoim samorozwoju zadowalający poziom. Co
pozwoli efektywnie funkcjonow
w społeczeństwie i pomoże w stawianiu czoła problemom.
Odpowiedzią na postawione pytanie jest:
rozwijanie kompetencji kluczowych.
Ale od początku.
Co to takiego kompetencja?
To połączenie wiedzy, umiejętności i postaw.
Źródłó: https://perceptiedukacja.pl/kompetencje-kluczowe/
Aby wyposażyć ludzkość w umiejętności i kompetencje niezbędne do życia i funkcjonowania
w XXI wieku Parlament Europejski oraz Rada Unii Europejskiej wyróżniły 8 kompetencji
kluczowych czyli takich, które wszystkie osoby potrzebują do samorealizacji i rozwoju
osobistego, bycia aktywnym obywatelem, integracji społecznej i zatrudnienia przygotowujące
do samodzielnego działania, podejmowania decyzji dotyczących własnego rozwoju i życia.
Są to:
Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
Kompetencje wielojęzyczności
Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
Kompetencje cyfrowe
Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Kompetencje obywatelskie
Kompetencje w zakresie przedsiębiorczości
Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej
Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
Umiejętność rozumienia i tworzenia informacji to zdolność identyfikowania, rozumienia,
wyrażania, tworzenia i interpretowania pojęć, uczuć, faktów i opinii w mowie i piśmie,
przy wykorzystaniu obrazów, dźwięków i materiałów cyfrowych we wszystkich
dziedzinach i kontekstach. Zakłada ona zdolność skutecznego komunikowania się
i porozumiewania się z innymi osobami, we właściwy i kreatywny sposób.
Kompetencje w zakresie wielojęzyczności
Kompetencje te określają zdolność do prawidłowego i skutecznego
korzystania z różnych języków w celu porozumiewania się. Jeśli chodzi
o zakres umiejętności, pokrywa się on zasadniczo z umiejętnością
rozumienia i tworzenia informacji: opiera się na zdolności rozumienia,
wyrażania i interpretowania pojęć, myśli, uczuć, faktów i opinii w mowie
i piśmie (rozumienie ze słuchu, mówienie, czytanie i pisanie)
w odpowiednim zakresie kontekstów społecznych i kulturowych,
w zależności od potrzeb lub pragnień danej osoby. Kompetencje językowe
zawierają w sobie wymiar historyczny oraz kompetencje międzykulturowe.
Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych,
technologii i inżynierii
Kompetencje matematyczne to zdolność rozwijania i wykorzystywania myślenia
i postrzegania matematycznego do rozwiązywania problemów w codziennych sytuacjach.
Kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych dotyczą zdolności i chęci
wyjaśniania świata przyrody z wykorzystaniem istniejącego zasobu wiedzy
i stosowanych metod, w tym obserwacji i eksperymentów, w celu
formułowania pytań i wyciągania wniosków opartych na dowodach.
Kompetencje techniczne i inżynierskie to stosowanie tej wiedzy i metod
w odpowiedzi na postrzegane ludzkie potrzeby lub wymagania.
Kompetencje cyfrowe
Kompetencje cyfrowe obejmują pewne, krytyczne i odpowiedzialne korzystanie
z technologii cyfrowych i interesowanie się nimi do celów uczenia się, pracy i udziału
w społeczeństwie
Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się to
zdolność do autorefleksji, skutecznego zarządzania czasem i informacjami,
konstruktywnej pracy z innymi osobami, zachowania odporności oraz
zarządzania własnym uczeniem się i karierą zawodową. Obejmują one
zdolność radzenia sobie z niepewnością i złożonością, umiejętność uczenia
się, wspierania swojego dobrostanu fizycznego i emocjonalnego,
utrzymania zdrowia fizycznego i psychicznego oraz zdolność do
prowadzenia prozdrowotnego i zorientowanego na przyszłość trybu życia,
odczuwania empatii i zarządzania konfliktami we włączającym
i wspierającym kontekście.
Kompetencje obywatelskie
Kompetencje obywatelskie to zdolność działania jako odpowiedzialni obywatele oraz
pełnego uczestnictwa w życiu obywatelskim i społecznym, w oparciu o rozumienie pojęć
i struktur społecznych, gospodarczych, prawnych i politycznych, a także wydarzeń
globalnych i zrównoważonego rozwoju.
Kompetencje w zakresie przedsiębiorczości
Kompetencje w zakresie przedsiębiorczości to między innymi zdolność
wykorzystywania szans i pomysłów oraz przekształcania ich w wartość dla
innych osób. Przedsiębiorczość opiera się na kreatywności, krytycznym
myśleniu i rozwiązywaniu problemów, podejmowaniu inicjatywy,
wytrwałości oraz na zdolności do wspólnego działania służącego
planowaniu projektów mających wartość kulturalną, społeczną lub
finansową i zarządzaniu nimi.
Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej
Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej obejmują
rozumienie sposobów kreatywnego wyrażania i komunikowania pomysłów
i znaczeń w różnych kulturach, za pomocą różnych rodzajów sztuki
i innych form kulturalnych, oraz poszanowanie dla tego procesu. Obejmują
one angażowanie się w rozumienie, rozwijanie i wyrażanie własnych
pomysłów oraz odczuwanie swojego miejsca lub roli w społeczeństwie na
wiele różnych sposobów i w wielu kontekstach.
Aby zapoznać się z tematem bardziej szczegółowo polecamy stronę:
https://perceptiedukacja.pl/kompetencje-kluczowe/
(materiały do pobrania – drzewka kompetencji kompetencje kluczowe
przedstawione w formie przejrzystych schematów).
Rozwijanie wspomnianych kompetencji jest priorytetem procesu edukacji.
Nauczyciele realizują te priorytety na każdych lekcjach. Jednak wsparcie
środowiska rodzinnego jest kluczowe również w tym obszarze. Także
Państwo możecie pracować nad rozwojem tych umiejętności swoich dzieci,
które przyniosą im sukces i satysfakcję w życiu. Poniżej przedstawiamy
proste przykłady jak możecie Państwo wspierać kompetencje kluczowe
swoich dzieci w życiu codziennym.
ROZWIJAĆ KOMPETENCJE KLUCZOWE MOŻNA
POPRZEZ:
Ćwiczenie pisania, przepisywania, pisania ze słuchu, redagowania opowiadań, pisania
własnych tekstów (opowiadań, listów, zaproszeń)
Ćwiczenie samodzielnego wypowiadania się na określony temat, bronienia swojego
stanowiska poprzez racjonalne argumenty
Robienie burzy mózgów, generowanie pomysłów na rozwiązanie pojawiających się
problemów. Rozpoczynajcie rozmowy ” co byś zrobił gdyby….”
Rozwiązywanie rebusów, krzyżówek, zagadek (również matematycznych
i ortograficznych), szyfrów, itp..
Czytanie książek, czasopism
Granie w gry (planszówki, online, symulacyjne, dydaktyczne) a także samodzielne
tworzenie gier
Wspólne planowanie wydatków na zakupy
Wiązanie teorii z praktyką, odkrywanie zależności, robienie eksperymentów
Układanie brył przestrzennych z origami
Rozmawianie o bezpieczeństwie w sieci, ćwiczenia w edytorach tekstu, programach graficznych’
wyszukiwanie informacji i faktów
Żeby zapamiętać np. zasady ortografii lub tabliczkę mnożenia układanie wierszyków, piosenek,
rymowanek
Rozmawianie o mocnych i słabych stronach, ćwiczenie różnych modeli uczenia się, organizację miejsca
pracy, planowanie dnia
Rozmawianie o zasadach pierwszej pomocy, angażowaniu się w akcje charytatywne, tolerancji wobec
innych grup społecznych
Wyznaczanie obowiązków i wywiązywanie się z nich
Oglądanie spektakli teatralnych, wizyty w wirtualnym muzeum
Określenie dróg edukacyjnych dla konkretnych zawodów
Ćwiczenie chodzenia na kompromis
Ćwiczenie umiejętności prezentowania swojej wiedzy i pomysłów
To tylko niektóre z możliwości. Zapraszamy zainteresowanych do samodzielnego zgłębienia
tematu.